Защо подценяваме българите и надценяваме чужденците?

Колкото по-малко способности има учителят, толкова по-неясно е за учениците.
Квинтилиан

Посещавала съм не един и два бизнес семинара през последните години – кога по линия на професионалните ми задължения, кога по собствено желание. Едно нещо ми правеше впечатление всеки път – сякаш чуждестранните лектори на повечето бизнес мероприятия у нас не само са за предпочитане пред родните, а дори са на почит. Посещаемостта на събитията с чуждестранни лектори често е далеч по-висока. Затова те обикновено водят лекциите си в зали с по-голям капацитет, за разлика от повечето мероприятия на български лектори, които редовно се провеждат в по-малки зали.
Хората, дошли на събитието на чуждестранен лектор все бързат да си купят „книгата на лектора“ – без значение дали той някога въобще е издавал книги или не. А защо трябва да има значение? Нали е дошъл от другия край на континента, за да ни научи на нещо.

Но на какво точно?

Тъй като не успях да намеря логично обяснение за засиления интерес към чуждестранните лектори по бизнес семинарите у нас и до днес, реших да отдам тази тенденция на казаното от изтъкнатия български социален психолог от първата половина на миналия век проф. Иван Хаджийски. В една от студиите в основополагащия си труд „Оптимистична теория за нашия народ“ той пише: „Думите „българин“ и „българска работа“ у нас често се употребяват като най-унизителни нарицания.

TEDxVarnaснимка: TEDxVarna

От няколкото десетки бизнес събития, които съм посетила през последните години има две имена на лектори, които са ме впечатлили с действително полезната информация и образователния характер на водените от тях семинари. Това са Александър Ненов и Борил Богоев – и двамата българи.

От Александър Ненов научих  какво е SEO, що е то домейн и хостинг, защо имейл маркетингът е толкова важен и какво е MailerLite, колко трябва да е дълго едно заглавие, за да бъде работещо в нета,  кои са необходимите елементи, за да бъде публикацията ми в интернет ефективна и още куп полезни неща.

От Борил Богоев пък разбрах повече за маркетинг показателите и Google Analytics, защо е важно да имаме не само голям брой лоялни потребители, които се връщат често в сайта ни, а и такива, които го посещават еднократно, кои са ключовите елементи за всеки онлайн магазин и много други.

И макар повечето посетители на подобни бизнес мероприятия да споделят мнението ми, че казаното от родните лектори е далеч по-приложимо в България (а и по-резултатно!), залите за чуждестранните лекции продължават да бъдат по-големи, в сравнение с тези, в които преподават българските лектори.

Чудите се какво отличава едните от другите?

Чуждестранните лектори обикновено използват един инструмент, с който постигат целите си, но често пъти този инструмент не е достатъчен или е нерелевантен за българския пазар.  Понякога пък е прекалено елементарен, защото нивото в България далеч не е толкова ниско. Да, не е толкова ниско. Все повече хора се интересуват от последните тенденции в бизнеса – четат книги, информират се от достоверни и актуални източници, стремят се да са в крак с развитието на сферата, в която работят. Затова и повечето семинари с чуждестранни лектори не са им от кой знае каква полза – те просто повтарят факти, които вече са добре известни на публиката.

Българските лектори са напълно наясно какво е нивото на аудиторията в залата и не я подценяват излишно. Те не само формират, но и са част от същата бизнес среда, в която си проправят път или виреят посетителите на семинарите им. Също така българските лектори дават примери не само от световната практика, а и от родната действителност; примери, които допринасят за по-лесното ориентиране в заобикалящата ни среда и по-задълбоченото разбиране на нивото на приемственост на някои техники и похвати, които може да дават резултат извън България, но не действат и на йота у нас.

Ясно е, че всяко правило си има своите изключения. Ако се върнем на въпроса на какво точно ще ни научат чуждестранните лектори, логичният отговор би трябвало да е, че все пак у нас има лектори, които са истински професионалисти и от тях можем да научим далеч по-ценни и приложими бизнес съвети.

Що се отнася до друг важен фактор – цената на семинарите,  точките са в полза на българските лектори, но това е напълно разбираемо.

Затова следващия път когато искате да научите нещо ново, нещо което бихте се опитали да приложите в действие в офиса или по линия на собствения си бизнес, си помислете хубаво дали трябва да изгубите парите и времето си за някой, който се казва Джон и информацията за него е оскъдна дори в Google, или е по-добре да се доверите на доказано, макар и в българския бизнес, име. Факт е, че в България има много хора, които подхождат професионално към своите задължения и разбират от работата си. Очевидно Александър Ненов и Борил Богоев са сред тях.

В заключение само ще спомена, че след броени дни – на 13 октомври (четвъртък) от 9:30 часа в хотел „Форум“ (бул. „Цар Борис III“ 41) в София ще се състои семинарът „Как да печелим от интернет“ с лектор Александър Ненов. Проверете, може все още да има свободни места…

Александър Ненов

предишна статия„Възпитание на характера” – настолна книга за родителите на тийнейджъри
Следваща статияЕмет Фокс: научете се как да мислите правилно
Avatar
Емилия С. Николова завършва PR в СУ „Св. Климент Охридски“ през 2010 г. и през следващите 8 години се занимава активно с PR в сферата на културата, а от известно време – и в бижутерийния бранш. Обича да пътува, да чете, да гледа футбол и да ходи на театър, а малкото си свободно време посвещава с голямо удоволствие на изработката на авторски бижута и чанти. През лятото обикновено се подвизава на Градина, Смокиня или някъде в района край Созопол, а през останалото време е навсякъде, накъдето й видят очите. От известно време Емилия може да бъде видяна и във фитнеса, където - за изненада и на самата нея - страшно много й харесва да вдига щанги.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.