Стремеж и търсене – Доген

Малко преди да се срещнем, написах следното на Учителя Жудзин:

„Още съвсем млад се изпълних със стремежа към просветление и посетих различни обители в моята родина. Имах известни познания за закона за причината и следствието [т.е. кармичния поток], но не бях наясно с истинския източник на Трите съкровища – буда2 дхарма и сангха. Виждах само външното – формите, знаците и имената. По-късно бях допуснат в килията на Ейсай (наричан още Сенко Кокуши) и чух за първи път за учението на Линдзи6.

Сега съм тук, в цветущото царство на сунски Китай7като придружител на монаха Мьодзен. След дълго и изнурително пътуване, по време на което илюзорното ми тяло бе поверено на бушуващите вълни, успях да се добера до Вашата дхарма обител. Така корените от миналото покълнаха и се увенчаха най-сетне с плод.

Велики и състрадателни учителю! Макар да съм само един скромен странник от далечна земя, моля да ми разрешите да посещавам Вашата килия, за да Ви задавам въпроси свободно и без официалности. Бих искал час по-скоро да чуя словата Ви за тленността и мимолетността, за раждането-и-смъртта. Уви, времето не чака никого. Веднъж отминал, мигът никога не се завръща, а за нас остава само съжалението [че не сме го използвали].

Велики, състрадателни и достопочтени наставнико! Позволете ми да Ви задам моите въпроси за Пътя и Дхарма. Умолявам Ви за това и Ви се кланям стократно доземи!“
А Жудзин ми отговори така: „Да, отсега нататък можеш да идваш при мен по всяко време на денонощието и да ми задаваш въпроси. Не се притеснявай за формалностите – ще бъдем като баща и син.“ И се подписа като „Старец в подножието на Тайбо“.
[ЕU, JOURNAL OF MY STUDY IN CHINA, P. 3, NORMAN FISHER]

Стремежът към просветление се поражда от само себе си. Самопораждане – в това се състои. Не съществува, но не е и несъществуващ; не е цялостен, не е и частичен, не е дори неутрален. Не се дължи на минали действия. Може да го изпитат дори съществата от блажените селения. Стремежът към просветление се ражда в мига на пробуждането, без конкретна външна причина.
[T TDE, BODY-AND-MIND STUDY OF THE WAY, P. 425, DAN WELCH]

В мига на пораждането правиш и първата крачка по Пътя, който ще следваш неотклонно. Стремеж, реализация и пълно разбиране са неотделими. Те са твоите очи, кожа, плът, кости и костен мозък, единно устремени към съзерцанието на Буда, в което светът на твоя аз се слива с този на всеки друг, изчезва и границата между „това“ и „онова“.
[T TDE, SEEING THE BUDDHA, P. 596, GAELYN GODWIN]

Не търси фрази, не преследвай думи. Отстъпи крачка назад и се насочи към вътрешната светлина. Твоето тялосъзнание (ШИНДЖИН) ще отпадне от само себе си и ще се появи изначалният ти лик. Ако това искаш, започни да практикуваш тъкмо него.
[T TDE, RECOMMENDING
ZAZEN TO ALL PEOPLE, P. 907, EDWARD BROWN]

Следвай неотклонно и от все сърце пътя на древните мъдреци. Когато търсиш учител да те упъти, може да ти се наложи да изкачиш планини и да прекосиш океани. Търси учителя, търси и разбирането с върховно усилие, сякаш се спускаш от небесата или се измъкваш от земните недра. А щом срещнеш учителя, призови [на помощ] всички чувстващи и нечувстващи същества. Така ще чуваш с тялото, ще чуваш и с ума.
[T TDE, VALLEY SOUNDS,
MOUNTAIN COLORS, P. 93, KATHERINE THANAS]

Пораждането на стремежа е (като) поднасяне на дребен дар на Буда – пясъчни зрънца или оризова вода. Шепа храна за всички чувстващи същества. Китка цветя за Буда. Да извършиш дребно благодеяние, насърчен от някой друг или да се поклониш на Буда, подведен от демонско внушение – това също може да породи стремеж към просветление.
[T TDE, AROUSING THE ASPIRATION
FOR THE UNSURPASSABLE, P. 647, STEVE ALLEN]

В началото пътят на пробудения ще ти се стори неизмерим. Предположенията ти ще се разминават с реалността. Но това не означава, че си лишен от способността да вникнеш в Учението – просто още не си достигнал неговите дълбини.
[T TDE, VALLEY SOUNDS, MOUNTAIN COLORS, P. 93, KATHERINE THANAS]

84 000 скандхи могат да бъдат причина и условие за пробуждането на хосшин. В някои този стремеж се пробужда насън, в други – в миг на опиянение. Някои го усещат, щом зърнат прекършено цвете или обрулен лист, други – сред цъфнали праскови или зелени бамбукови стъбла. Някои го усещат в божествените селения (ДЕВА-ГАТИ)10 или сред бушуващия океан. Но всички постигат Пътя.
[T TDE, AROUSING THE ASPIRATION
FOR THE UNSURPASSABLE, TTDE, P. 647, STEVE ALLEN]

Дори да си обходил и Шестте свята [на кармично обусловеното съществуване, т.е. САНСАРА] и преминал през Четирите форми на прераждане, щом този стремеж се пробуди, самата трансмиграция ще е твоята практика-просветление (ШЮШЬО). Колкото и време да си изгубил дотогава, веднага положи този обет: „Нека сега, заедно с всички чувстващи същества, чуя Истинното учение – в рамките на този живот, но и през бъдещите си прераждания.“
[T TDE, VALLEY SOUNDS, MOUNTAIN COLORS, P. 90, KATHERINE THANAS]

Да изучаваш „с цялото си сърце“ ще рече да използваш всички аспекти на съзнанието – разум, емоции, интелект и т.н. Щом стремежът към просветление се е пробудил и искаш да го постигнеш [тук-и-сега], потърси убежище във Великия път на дхарма предците11 и се посвети всеотдайно на шюшьо. Ако още не владееш всички аспекти, следвай примерите, които са ни дали предците.
[T TDE, BODY-AND-MIND STUDY OF THE WAY, P. 422, DAN WELCH]

насън и наяве,
в сламена колиба,
аз се моля
всички [същества] да преминат отсреща
преди мен самия…
[MD, P. 213, BRIAN UNGER]

Повече информация по темата можете да намерите в книгата „Съкровищата на съзерцанието“ – Доген -издателство „Изток-Запад“.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.