Броени седмици преди появата по българските кина на филма, в който гигантът в индустрията Мартин Скорсезе за първи път събира легендарните Леонардо ДиКаприо и Робърт де Ниро в свой пълнометражен проект на голям екран, на книжния пазар в ново издание и с обновена филмова корица се завръща „Убийците на цветната луна“ от Дейвид Гран (изд. „Сиела“; публикувана като „Убийците от Оклахома” през 2021 г.).
Обявената за най-добра книга за 2017 г. според Wall Street Journal, GQ, Time, Newsday, Entertainment Weekly и Vogue вдъхновява бруталната историческа драма, която светът очаква да види на 20 октомври, а у нас ще бъде разпространена от „Форум Филм България“.
На 24 май 1921 г. Моли Бъркхарт от град Грей Хорс в резервата на осейджите в Оклахома започва да се опасява, че нещо се е случило с една от трите ѝ сестри – Ана Браун. А скоро идва и новината, че още един осейдж, Чарлз Уайтхорн, е изчезнал седмица преди нея.
Телата и на двамата са открити малко по-късно, а убийства им дават началото на един от най-травматичните периоди в американската история, а именно избиването на индианците осейджи в техния резерват през 20-те години на миналия век, когато петролният бум сблъсква техните интереси с тези на едрия бизнес и организираната престъпност.
Във времена на алчност и беззаконие, когато цивилизацията все още не е преобразила напълно Дивия запад, а стремежът за бързи пари тласка находчиви авантюристи към богатата на петрол прерия, един мъж с качествата на класически уестърн герой се изправя сам срещу корупцията, омразата и организираната престъпност. Неговото разследване през 20-те години на XX век проправя пътя към възхода на ФБР, но също така спасява може би стотици коренни американци, които са били набелязани за отстраняване.
Базирана на хиляди страници от досиета на ФБР, секретни показания пред съдебни заседатели, съдебни стенограми, данни от информатори, лична кореспонденция и устни разкази, фотографии от местопрестъпления и още много други цензурирани и нецензурирани източници, „Убийците на цветната луна”от Дейвид Гран е обляна в кръв паметна епопея за унищожаването на един народ, в която гласът на кръвта „вика от земята”. А истината успява да възтържествува из покритите с дъбрава хълмове и обширни прерии на територията на индианците осейджи от Оклахома.
Предлагаме ви откъс от „Убийците на цветната луна”, предоставен любезно от издателство „Сиела“:
Изчезването
През април милиони дребни цветя1 обсипват покритите с дъбрава хълмове и обширни прерии на територията на индианците осейджи от Оклахома. Това са предимно теменужки, клейтонии и хустонии. Писателят от племето осейдж – Джон Джоузеф Матюс, отбелязва, че галактиката от цветчета прилича на „конфетите на боговете“2. През месец май, когато койотите вият по изнервящо голямата луна, над дребните цветчета започват да се надигат по-високите традесканции и рудбекии, които крадат от водата и слънчевите им лъчи. Стъбълцата на по-малките цветя се превиват, цветовете им повяхват и не след дълго биват погребани под земята. Ето защо индианците наричат месец май „луната убиец на цветя“.
На 24 май 1921 година3 Моли Бъркхарт, жител на селището на осейджите в оклахомския град Грей Хорс, започва да се опасява, че нещо се е случило на една от трите й сестри – Ана Браун. Тя е на 34 години и по-малко от година по-възрастна от Моли. Изчезнала е три дни по-рано. Често се е отдавала на „гуляи“, както пренебрежително се изразяват членовете на семейството й, а именно да танцува и пие с приятели до зори. Този път обаче нощта е отминала, след нея и втора, а Ана не се е появила на прага на къщата на Моли, както обикновено го е правила, с леко разрошена дълга черна коса и блещукащи като диаманти очи. Когато влиза, Ана обикновено си събува обувките и на Моли сега й липсва успокояващият звук на спокойното й движение из къщата. Вместо това в нея цари тишина като онази в околните поля.
Моли вече е загубила сестра си Мини преди около три години. Смъртта й е настъпила с ужасяваща бързина и макар лекарите да са я отдали на „странно отслабване“4, Моли таи съмнения. Мини е била само на 27 години и винаги се е радвала на отлично здраве.
Също като тези на родителите им, имената на Моли и сес-трите й са вписани в Свитъка на осейджите, което означава, че са регистрирани членове на племето. Също така това означава, че са богати. В началото на 80-те години на 19. век осейджите са изведени от земите си в Канзас и настанени на каменистата територия на североизточна Оклахома, за която няколко десетилетия по-късно се установява, че се намира над един от най-богатите нефтени залежи в Съединените американски щати. За добива на този петрол компаниите са длъжни да плащат такси на племето. Към началото на 20. век всеки член на племето започва ежемесечно да получава чек с пари. Първоначално сумата е само няколко долара, но с времето, колкото повече нефт се добива, тя нараства на стотици, а след това и на хиляди долари. Всяка година става все по-голяма и по-голяма точно както прерийните вади се сливат, за да оформят калната река Симарон, като в крайна сметка членовете на племето събират милиони и милиони долари. (Само през 1923 година са им били раздадени над 30 милиона долара, равняващи се на сегашни 400 милиона долара.) Осей-джите са смятани за най-богатия народ на глава от населението в целия свят. „Дивете се!“5, пише в нюйоркския ежеседмичник Outpost. „Вместо да гладуват до смърт, индианците… се радват на стабилни доходи, които карат банкерите да се пукат от яд.“
Обществеността бива обсебена от благосъстоянието на племето, което е в контраст с образа на индианците от времето на първия контакт на бледоликите с местното население – първородния грях, от който се ражда тази държава. Журналистите издевателстват над читателите си със статии за „осейджите плутократи“6 и „червенокожите милионери“7, обитаващи просторни имения с изящни полилеи, носещи диамантени пръстени и кожени палта, возещи се в коли с частни шофьори. Един от авторите се диви на девойките осейджи, които посещавали най-добрите частни пансиони и носели превзети френски облекла, сякаш „някоя très jolie demoiselle[1] от парижките булеварди небрежно е решила да се отбие в този малък градец по средата на резервата“8.
В същото време репортерите се възползват от всеки случай да покажат аспекти на традиционния начин на живот на осейджите, който да внуши на читателите образи за „индианците диваци“. В един материал се отбелязва, че „около открит лагерен огън са паркирани в кръг скъпи автомобили9, а на него червенокожите им собственици, наметнати в шарени одеяла, си пекат месото по най-примитивен начин“. Друг описва как група осейджи пристигат с частен самолет на церемониалните им танци, сцена, която „не е по силите на фантазията на всеки писател“10. За обобщение на обществената представа по адрес на осейджите можем да приемем статия във Washington Star, в която четем, че „Съжалителното горките бедни индианци съвсем основателно може да бъде променено на облагодетелстваните богати червенокожи“11.
Грей Хорс е едно от най-старите селища в резервата. В тези аванпостове, включително в съседния Феърфакс, с население от почти 15 000 души, и Похъска, административния център на окръг Осейдж, с население над 6000 човека, животът кипи. Улиците гъмжат от каубои, хора, които са дошли да си търсят късмета, контрабандисти, оракули, престъпници, шерифи, нюйоркски финансисти и петролни магнати. Автомобилите прегазват следите от конски копита, а миризмата на гориво доминира над прерийните аромати. Гарвани са накацали по телефонните жици като съдебни заседатели. Съществуват и ресторанти, скрили се зад табелите на кафенета, оперни зали и игрища за поло.
Макар Моли да не харчи толкова охотно, колкото някои от съседите й, тя си е построила красива дървена къща в Грей Хорс, в близост до старото семейно жилище от овързани пръти, тъкани рогозки и дървесна кора. Притежава няколко автомобила и прислуга – „индианските блюдолизци“, както много от заселниците презрително наричат тези имигранти. Най-често това са чернокожи или мексиканци, а един от посетителите на резервата в началото на третото десетилетие на 20. век през-рително отбелязва, че „дори бели“12 са изпълнявали „всички ежедневни домашни задължения, които никой осейдж няма да се унижи да прави“.
* * *
Моли е един от последните хора, видели Ана преди изчезването й. На 21 май тя се е събудила малко преди изгрев-слънце, навик, насаден от баща й, както и неговата ежедневна молитва към Слънцето. Свикнала е с хора на чучулигите, бекасите и тетревите, заглушаван сега от ритмичното почукване на сондите, източващи земята. За разлика от много от приятелите си, които са захвърлили традиционните носии на осейджите, Моли е увила раменете си с индианско одеяло. Освен това не е подстригала черната си коса къса, а я е пуснала дълга по гърба си, като по този начин разкрива красивото си лице с високи скули и големи кафяви очи.
Ърнест Бъркхарт, съпругът й, се събужда заедно с нея. 28-годишният бледолик притежава красотата на звезда от каубойски уестърн: къса кафява коса, небесносини очи и квад-ратна брадичка. Само носът му загрозява гледката, защото изглежда така, сякаш е отнесъл няколко удара с юмрук по време на пиянско сбиване. Израснал в Тексас, син на беден фермер с памукова плантация, той е завладян от разказите за хълмовете на Осейдж, границата, зад която се говори, че каубоите и индианците все още бродят из прериите. През 1912 година той е на деветнадесет, но си опакова багажа в торбичка като Хъкълбери Фин и заминава да живее с чичо си във Феърфакс, властен животновъд на име Уилям К. Хейл.
– Не беше човек13, който да те помоли да свършиш нещо – той заповядваше – казва веднъж Ърнест по адрес на Хейл, който се превръща в негов втори баща.
Макар да е в общи линии момче за всичко на Хейл, младежът от време на време работи и като частен шофьор, и така се запознава с Моли, като я развежда из града.
Ърнест обича чашката и игрите на покер с хора с лоша репутация, но зад грубата му външност явно се крият нежност и несигурност, които карат Моли да се влюби в него. Родена като говорител от името на племето осейдж, Моли е учила английс-ки в училище, но независимо от това Ърнест учи родния й език, докато не започва да говори свободно с нея.
Тя е болна от диабет, затова той се грижи за нея, когато тя изпитва болки в ставите, а стомахът я присвива от глад. След като чува, че тя е обект на интересите на друг мъж, той й прошепва, че не може да живее без нея.
Сватбата им не е лесно начинание. Грубоватите приятели на Ърнест му се подиг-рават, че щял да бъде „мъж на скуоу[2]“. Макар трите сестри на Моли също да са се омъжили за бели мъже, тя се чувства длъжна да приеме уговорения брак, характерен за традициите на осейджите, както са се взели и родителите им. Семейството й практикува някаква религиозна смесица между католицизъм и племенни вярвания, но Моли така и не успява да разбере защо Бог ще й изпрати любовта само за да й я отнеме след това. Затова през 1917 година двамата с Ърнест си разменят пръстените и се кълнат да се обичат вечно.
Към 1921 година те вече имат дъщеря на име Елизабет и син, наречен Джеймс, който е само на осем месеца, но вече има прякора Каубой. Моли полага грижи и за застаряващата си майка Лизи, която се е преместила да живее с тях след кончината на бащата на Моли. В миналото Лизи се е притеснявала, че Моли ще умре млада заради диабета си, затова е помолила останалите си деца да се грижат за нея. Нещата обаче се стичат така, че именно Моли се грижи за всички останали.
[1] Изключително красива девойка (фр.) – Б. пр.
[2] Скуоу – омъжена индианка – Б. пр.