Премиера на “Договор 2019” в Театър 199

фотограф: Симон Версано

На 8 март (петък) от 19:30 часа в Театър 199 „Валентин Стойчев” ще се състои премиерата „Договор 2019” от Майк Бартлет по превода на Веселин Димов. Режисьор на постановката е Васил Василев, а в ролите са актрисите Ана Вълчанова и Надя Дердерян. Сценограф е Николай Димитров, музиката е на Милен Апостолов, а костюмите са на Константин Вълков.

Договор 2019

В периметър от една пряка около апартамента в Излингтън, Лондон, в който Джордж Оруел е написал романа „1984”, днес има 39 камери, поставени от органите на реда и вероятно още десетки подобни устройства инсталирани от граждани за неприкосновеността на домовете им. Изчислено е, че в британската столица човек попада под прицела на 350 обектива в рамките на своето ежедневие. Но къде е границата между сигурността и намесата в личното пространство? Немалко фирми следят изкъсо действията на своите служители именно с помощта на такава електроника. Това, разбира се, е за да се контролира ефективността на всеки в трудовата му среда по веригата на производствената линия, което напомня на Чаплиновите „Модерни времена”, нали? Е, модерните времена настъпиха. Те са днес. Те са абсурдно-комични, но в нелепостта им прозира и сянката на нещо наистина зловещо. Пиесата отразява английското съвремие, но без съмнение, такива практики се разпростират навсякъде по света, а също и у нас. И какво се случва, когато те започнат да диктуват живота ни, дори когато не сме на работа? Дори интимните ни отношения? Какво се случва, ако се окаже, че най-съкровените ни чувства могат да попречат на потока от постоянно растящи продажби на една международна корпорация? Че трябва да направим избор между любовта и кариерата си? Може би си мислите, че отговорът тук е ясен? Но сигурни ли сте? „Договор 2019” ще ви очарова с изтънчения си британски хумор, но и ще ви отведе до един наистина неочакван кръстопът. И отвъд него дори…

фотограф: Симон Версано

Майк Бартлет е роден на 7 октомври 1980 г. в Оксфорд, Англия. Учи драматургия в Университета в Лийдз. От съвсем млад се налага като ярко име в съвременния британски театър. Постановки по негови текстове влизат в афишите на най-престижните лондонски сцени. Удостоен е с наградата на „Гилдията на театроведите“ (2006) за най-добър автор, както и с престижната „Национална телевизионна награда“ (2017) в качеството си на филмов сценарист за сериала на БиБиСи „Доктор Фостер“. Със заглавията в лондонския „Роял корт“ – „Дете мое“ (2007) и „Любовен договор“ (2008), която в нашия театър излиза под заглавието „Договор 2019“, Майк Бартлет се превръща в истинска сензация в страната си. А през 2009-а с пиесата си „Петел“, отново продукция на „Роял корт“, печели престижната наградата „Лорънс Оливие“. Много бързо името на Майк Бартлет става световноизвестно.  Камерният му текст „Земетресенията в Лондон“, поставен за първи път в „Кралския национален театър“ през 2010-а, е определен като „епичен и експанзивен“ според вестник „Гардиън“. Само година по-късно авторът покорява успешно и Голямата сцена на същия театър с постановката „13“. През 2015 г. Майк Бартлет отново бива удостоен с голямата награда „Лорънс Оливие“ за пиесите си „Крал Чарлз III“ и „Бул“.

Работата върху тази постановка бе предизвикателство от необичайно естество. Когато за първи път прочетох пиесата „Договор 2019“, тя ме смая със своята смелост, оригиналност, мащаб и модерност. Заплени ме и ме накара да замечтая да я реализирам. И съм благодарен, че тази възможност ми бе предоставена. Надявам се че съм успял да защитя посланието на Майк Бартлет за вас – „зрителите с изискан вкус“.

Васил Василев

фотограф: Симон Версано

Изпълняването на „Договор 2019“ се оказа нелека задача. Договорът, колкото и примамлив да бе на първи прочит, разкри сложни за решаване клаузи там където обикновено се поставят те. А именно – в дребния шрифт, някъде под линия или в онова, което често прочитаме отгоре-отгоре, където капаните са заложени незабележимо в сложни изречения. Но ако оставим настрана административните алюзии… По-просто казано – пиесата зададе неочаквани въпроси за всички, свързани с процеса на нейното „разчитане“. Сред пунктоацията, в паузите, в недоизказаното и в неизказаното. Дори и в изказаното. Нашумелият млад британски драматург Майк Бартлет е заложил в текста си за отношенията между мениджър и служителка в голяма корпорация нелеки за преодоляване препятствия. Незабележими в началото, но изключително сложни, макар и примамливи, когато се заиграеш с тях. Васил Василев, Ана Вълчанова и Надя Дердерян се оказаха достатъчно смели да се впуснат с всички сили в тази игра с неясни правила. Да изградят стратегиите на героините и конфликтите в нея. Подходът бе, че постановката трябва да се разгърне като комедиен разказ, над който витае тъмната сянка на една силно смущаваща равръзка. И така, някъде между смеха и разрухата, се търсеше най-точната формула на спектакъла. Режисьорът разкриваше своите планове постепено и пестеливо, с намерението да не налага на актрисите изначалните си инстинкти за пиесата. А те от своя страна, понякога плахо, понякога яростно се заеха да търсят всеки възможен нюанс на персонажите си като отделни личности и като две героини, попаднали във все по-сложно и остро противоборство. И така – някъде между смеха и разрухата, формулата се разгърна. А останалото беше форма. Онова, което остана за Васил да довърши по договора си със 199, беше да уплътни (с помощта на група млади сътрудници) средата на тази „2019-а“, за да я превърне и визуално в пейзаж на времето (настоящо или пък съвсем скоро предстоящо, може би) – максимално достоверно, реалистично и ефектно. 

Андрей Филипов

 

Следващите представления на „Договор 2019” са на 22 март, 05 и 24 април.

За резервации и информация: тел.  02/ 987- 85- 33; 0885 199-199

фотограф: Симон Версано

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.