Спомням си, че когато бях малък много обичах да гледам научнопопулярните предавания по Discovery Channel и National Geographic. В едно от тези предавания зададоха въпроса какво ще стане, ако кислородът на Земята изчезне за 1 секунда, следван от рекламна пауза. Докато течаха рекламите за хапчета против запек, моят детски ум разсъждаваше. Стигнах до извода, че в крайна сметка всички просто ще трябва да си задържим дъха и после да си продължим по живо, по здраво.
Рекламният блок приключи и гледах внимателно какво ще кажат учените. За моя изненада отговорът на въпроса съвсем не бе толкова прост, колкото си мислех. Оказа се, че ако кислородът изчезне дори за една секунда, огромна част от света, който познаваме, я очаква апокалиптична съдба – водата няма да я има, защото съставна част от нея е кислорода, бетонът също, земната кора също, живита природа също. Хората ще се пръснем на милиони безсмислени молекули, убити от експериментаторската ръка на някой невнимателен изследовател. В менделеевата таблица има 118 елемента, но липсата на най-разпространения от тях, ще ни доведе до бърза и безболезнена смърт.
Кое е общото между кислорода и facebook?
Бих искал да използвам горния пример като аналогия за случващото се между ЕС и facebook, но първо нека разберем какъв всъщност е проблемът.
Европейският съюз, в опита си да защити своите граждани, забранява преноса на лични данни извън територията си. Тоест, ако сте в Сърбия и разполагате с онлайн магазин, не можете да продавате на територията на ЕС, защото събирате лични данни от потребителите си – техните имена, телефони, имейли и адреси.
Също така, ако сте facebook или която и да е друга технологична компания, базирана извън ЕС, вашите услуги в рамките на съюза най-вероятно вече са нелегални.
Брюксел се опитва да установи законови рамки за преноса на данни, но изглежда и последният опит, наречен Privacy Shield, се оказа грандиозен провал. Изглежда проблемът е в това, че правителството на САЩ може да изиска данни на европейски граждани от технологичните компании, базирани в САЩ. И тъй като тези компании на този етап не могат да гарантират неприкосновеността на тези данни, ЕС би трябвало да блокира техните услуги на територията си.
Всъщност, ако следваме буквата на закона не само facebook и instagram ще бъдат забранени, но ще ги последват, Google и всички техни продукти като YouTube, Gmail, Google Analytics, Google Ads, Google Cloud, Android. Apple също няма да бъдат подминати, както и Microsoft и всяка друга технологична компания, която не е базирана в ЕС.
И не, няма да се върнем към златните години на Skype, защото Skype е собственост на Microsoft. По-вероятно е да се върнем към SMS-ите.
Какво ще стане, ако facebook изчезне за една секунда?
Да приемем за момент, че скандално глупавите наредби Европейския съюз наистина блокират всички тези услуги, които ползваме денонощно.
Огромна част от малкият и среден бизнес разчита на услуги като facebook pixel и Google Analytics. Последната от които вече бе обявена за незаконна в Австрия и Франция. Тези услуги помагат на бизнеса да оптимизира рекламите си и да анализира тяхната ефективност. Без тях бизнесът в най-лошия случай ще фалира, а в най-добрия ще претърпи огромни загуби. Но както знаем в днешния свят всичко е свързано и неминуемо европейската икономика ще претърпи невиждан до момента срив. Стотици хиляди хора ще останат без работа, но пък поне пък ще бъдат добре защитени.
Тежката бюрократична машина на Брюксел ще ни върне в 90-те години на миналия век, когато бизнесът се рекламираше с брошури и каренца във вестниците. Чрез слепите си действия европейските политици ще доведат Стария континент до икономическо и информационно самоубийство, като същевременно ще заздравят монопола на големите компании, които разполагат с огромни рекламни бюджети, позволяващи им рекламни спотове в радиото и телевизията. Интернет рекламата дава шанс на малкия и среден бизнес да се развива, да работи и в крайна сметка да осигурява работни места за стотици хиляди граждани. Ако обаче ЕС я скопи и тя стане неефективна, познайте кой ще го отнесе.
Но нека не оставаме с впечатлението, че само интернет рекламата ще пострада. Макар че тя няма да изчезне, но ще стане много нерелевантна и сега вместо да виждам реклами, отговарящи на моите интереси, ще ме замерват с диклак и активия за раздразнения ми стомах.
Потенциално работата на всеки в ИТ индустрията е застрашена, защото мното от ИТ компаниите работят по проекти на големите технологични компании, които споменахме.
Всъщност забравете и за NETFLIX.
Какво е решението?
Европа, както винаги, е беззъбо куче, което само лае. Европа не може да си позволи да раздава правосъдие, защото правосъдието ѝ ще нанесе повече щети, отколкото предполагаемият теч на лични данни. Очаквам всички застрашени услуги просто да се прехвърлят и на европейски сървъри, защото компаниите не са прости и защото не се губи ей така 450-милионен пазар.
В заключение можем да кажем, че Европа, както винаги, е неподготвена и блажено мечтае за един утопичен свят, който на практика ще я съсипе. Неподготвена, защото сама ще стане за смях в случай, че изпълни собствените си закани. Със своята безумна бюрокрация тя е бич за бизнеса и ние никога няма да имаме технологичен гигант от ранга на Google, Apple или facebook, защото тук бизнесът е жертва на недомислени закони, които правят неговото развитие невъзможно.
От името на всичи здравомислещи граждани призовавам господата и госпожите в европейския парламент да спрат да се занимават с глупости и да обърнат внимание да реалните проблеми – недостига на газ, скъпите цени на тока, застаряващото население, миграцията, заплахата от война в Украйна.
Какво ще стане, ако facebook изчезне за секунда? Ще ни застигне бавна, болезнена и агонизираща икономическа смърт.
Контролът над частния бизнес и цензурата на информация са присъщи на един друг съюз и един друг режим, популярни в Източна Европа до преди има-няма 30 години.