Какво мотивира и демотивира хората?

Какво мотивира хората?

Реален принос. Хората искат присъединяването им към дадена група или включването им в преследването на определена цел да има дълготрайно въздействие. Те имат нужда да разберат, че това, което правят, не е излишно усилие, а дава някакъв принос. Хората трябва да виждат, че това, с което са се захванали, е ценно. Мотивацията не идва толкова от самото действие, колкото от желанието да се постигне крайния резултат.

Добро участие. Хората поддържат това, което са сътворили. Когато са включени в процес на справяне с определена задача, това ги мотивира и ги кара да се чувстват необходими. Те обичат да осъзнават, че нещо зависи и от тях. Когато им е дадена възможност да отдадат своя принос, това ги прави съпричастни към ставащото. То вече ги касае лично и те са готови да го поддържат. Като виждат как целите се осъществяват и оформят бъдещето, хората изпитват задоволство. Постигането на целите сплотява колектива, повишава духа и дава възможност на всеки да се чувства значим.

Позитивно недоволство. Някой бе казал, че недоволство е състояща се от една дума дефиниция на понятието мотивация. Недоволните хора са високо мотивирани, защото виждат необходимостта от незабавна промяна. Те знаят, че нещо не е както трябва, а често знаят и какво трябва да се направи. Недоволството е в състояние да вдъхнови промяна или да създаде дух на критицизъм. То може да доведе до апатия или да тласне някого към действие. Ключът е тази енергия да бъде впрегната в осъществяването на ефективна промяна.

Признание. Хората искат да им бъде обръщано внимание. Те желаят да им бъде засвидетелствано уважение заради техните лични постижения и благодарност за приноса им. Често да отдадете признание е друг начин да благодарите. Личното постижение е мотивиращо, но този ефект се увеличава, когато някой му обърне внимание и го оцени. Признанието е един от начините да се отдаде значение на човешкото съществуване.

Ясни изисквания. Хората са мотивирани, когато знаят точно какво трябва да направят и имат увереността, че могат да го направят успешно. Никой не желае да се захваща с неясна задача или с несигурна работа. Мотивацията става по-висока, когато при дадена работа целите, изискванията и задълженията са ясно формулирани. Когато натоварвате някого с отговорност, убедете се, че давате и необходимите пълномощия, за да може задачата да бъде изпълнена. Хората се справят по-добре, когато могат да контролират работата и времето си.

Какво демотивира хората?

Определени схеми на поведение могат да бъдат демотивиращи. Понякога се държим по такива начини, без да си даваме сметка за негативните влияния, които те имат върху другите. Ето някои предложения за това как можем да избегнем демотивиращо поведение:

Не омаловажавайте никого. Публичното критикуване и язвителните реплики, дори и казани на шега, могат да наранят. Трябва да сме внимателни и деликатни. В своите крайни измерения омаловажаването би могло да разруши самочувствието и самоуважението на даден човек. Ако трябва да изкажете критика, помнете, че са нужни девет позитивни коментара, за да се балансира едно негативно коригиране.

Не манипулирайте никого. Никой не обича да се чувства притискан или използван. Дори и най-малката манипулация събаря стените на доверието в отношенията. Печелим много повече, ако сме почтени и открити, отколкото ако се опитваме да бъдем лукави и изкусни „играчи“. Подкрепяйте хората, като потвърждавате качествата им и хвалите достиженията им – и те ще бъдат мотивирани и лоялни. Помнете, че е нужно да дадете, за да ви се даде.

Не бъдете безчувствени. Превърнете хората в свой приоритет. Те са нашият най-голям ресурс, така че отделете време да ги опознаете и да се погрижите за тях. Това означава да бъдете отзивчив в разговорите, никога да не се проявявате като прекалено зает със самия себе си или вечно бързащ. Спрете да говорите и развийте изкуството на това наистина да слушате. Престанете да мислите какво ще кажете в следващия момент и започнете да чувате – не само онова, което хората казват, но и това, което чувстват. Вашия интерес дори към някои маловажни неща ще покаже вашата чувствителност.

Не обезкуражавайте личностното израстване. Израстването мотивира, така че насърчавайте вашия екип да разперва крила. Дайте на хората възможности да опитват нови неща и да усвояват нови умения. Не бива да се чувстваме застрашени от постиженията на другите, а да подпомагаме успехите им по всякакъв начин. Позволете на вашия екип да успява и да се проваля. Изградете колективен дух на базата на принципа: „Ако ти израснеш, ние всички имаме полза от това.“

Повече информация по темата можете да намерите в книгата “Развий лидера в теб” – Джон Максуел – издателство „Изток-Запад“.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.