Как да практикуваме метода „Монтесори” у дома?

Как да вдъхнем увереност и да научим децата си на независимост още от раждането им до предучилищна възраст ни разкриват френските учители с дългогодишен опит в преподаването по метода на Мария Монтесори Силви Деклеб и Ноеми Деклеб. В книгата си „150 упражнения по метода „Монтесори” у дома” (ИК „Сиела”) преподавателките  предлагат още полезна информация как да помогнем на детето да развива интелекта, усета си за естетика и творческия си потенциал още в ранна възраст.

Мария Монтесори (1870–1952) е първата дипломирана жена лекар в Италия, придобила световна популярност с педагогическата си работа с деца – сред които и деца с увреждания – на различни възрасти от различни държави. През 1907 г. тя открива първата Casa dei Bambini, в която се занимава с деца от 3 до 6 години, които са били оставени на произвола на съдбата по улиците на бедното римско предградие Сан Лоренцо. Тази „Къща на децата“ се превръща в истинска лаборатория за педагогически изследвания, в която, докато следва своите открития и наблюдения, тя усъвършенства метода Монтесори. До края на живота си Мария Монтесори живее и преподава на деца в Италия, Испания, Англия, Холандия, Индия, където се среща с Ганди, Неру и Тагор и създава множество училища Монтесори. Днес по света има над 22 000 училища Монтесори, а сред обучавалите се по този метод са основателят на Amazon Джеф Безос, съоснователите на Google Лари Пейдж и Сергей Брин, писателят нобелист Габриел Гарсия Маркес, собственикът и издател на Washington Post Катрин Греъм и др.

В книгата си „150 упражнения по метода „Монтесори” у дома” педагозите с дългогодишен опит в преподаването по метода „Монтесори” Силви Деклеб и Ноеми Деклеб предлагат редица полезни упражнения и съвети, с които всеки родител може да възпитава в домашни условия детето си по популярния метод  на видната италианска педагожка. Описаните в изданието дейности са съобразени така, че да са достъпни за всеки, а единственото, което родителят трябва да отдели, за да ги изпълни, е време и желание.

Позовавайки се изцяло на методите „Монтесори”, авторите Силви Деклеб и Ноеми Деклеб предлагат различни подходи и техники, които стимулират сетивата на детето и интереса му към света още в първите месеци след раждането. Голяма част от упражненията, описани в книгата, са предназначени и за деца на възраст между 2 и 4 години, както и за 5- и 6-годишни.

В ценното за всеки (бъдещ) родител четиво са разгледани определени правила, по които можем да създадем у дома среда на Монтесори, подтиквайки малчуганите да се научат на подреденост, логика, различни умения от ежедневието, а също и да развият важни когнитивни способности, необходими по-късно в математиката, писането и ученето на език. Целта на авторите е родителите сами да работят с децата си, при това с евтини  материали, които всеки може да си позволи. Сред съветите в „150 упражнения по метода „Монтесори” у дома” са майките и бащите да прекарват повече време с децата в игри, запознавайки ги с огромното разнообразие на света, без да ги объркват и натоварват излишно. Специално внимание е отделено на техниките за развиване на интелекта и творческия потенциал на децата още в ранна детска възраст.

Силви Деклеб и Ноеми Деклеб, са френски учители, които имат дългогодишен опит в преподаването по методите на Мария Монтесори. Силви Деклеб е директор на единствената гимназия, в която се преподава по този метод във Франция, а Ноеми Деклеб управлява Международното училище „Монтесори“ в Бордо.

Преводът на „150 упражнения по метода „Монтесори” у дома” от френски език е на Стефания Ранкова. Корицата на българското издание е на Фиделия Косева.

Откъс от „150 упражнения по метода „Монтесори” у дома”, Силви Деклеб и Ноеми Деклеб

Език

Подготовка и показване

Между 0 и 6 години детето е в разгара на чувствител­ния период на езика. Под език се разбира развитие­то на речника, синтаксиса и усвояване на четенето.

Развитието на речника на детето е основно за него, за да придобие увереност в себе си и да се чувства добре. Всъщност колкото по-добре може да изразява това, което чувства и желае, толкова по-добре ще се чувства в света.

Наистина е много важно да се направи всичко необ­ходимо, за да се развие речника на детето, и за тази цел възрастният може да използва множество дейности.

Чрез дейностите от ежедневието и тези за развитие на сетивата детето ще има възможност добре да развие своя речник. Това се отнася и до „културните“ дейности, които позволяват на детето да опознае по-добре света и винаги да използва точната дума. При математиката ста­ва същото, възрастният ще използва винаги подходящи­те термини.

Възрастният организира околната среда така, че да се подготви четенето. Това може да стане посредством раз­нообразни картини на различни теми, четене на разкази, пеене на песни и др. Четенето на разкази трябва да се случва в спокойна и ведра обстановка. Книгата трябва ви­наги да бъде извор на радост за детето, защото това допринася за доброто му личностно развитие, извисява духа му, развива въображението му, разширява хоризонтите и разнообразявайки речника на детето, обогатява жи­вота му.

Четенето заедно позволява между другото децата да раз­берат, че могат да споделят емоциите си благодарение на една история: да се смеят заедно, да се страхуват заедно и т.н.

И още веднъж, да не забравяме, че сме модел за дете­то. Ако искаме то да чете, трябва да ни вижда, че четем. Това е валидно и за писането: дете, което вижда своите родители да пишат само на компютъра си, няма да разбе­ре движенията при писане, които са много по-трудни от натискането върху клавишите. Затова да не забравяме да пишем върху хартия, пощенски картички и да оставяме малки бележки.

Можем да организираме разнообразни дейности, за да стимулираме използването на езика. Използването на кар­тини е интересно, защото детето има нужда от конкретни неща, затова подкрепата е важна.

Можем просто да покажем някоя картина и да го помо­лим да опише това, което вижда, като търсим подробнос­ти, скрити предмети и хора. Можем също така да използ­ваме фермата, кукленската къща, гаража.

На тази възраст детето често изпитва желание да се на­учи да чете и ние трябва да отговорим на това негово же­лание. И обратно, трябва винаги да спазваме йерархията при показване на нещата.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.