Как да практикуваме метода „Монтесори” у дома?

Как да вдъхнем увереност и да научим децата си на независимост още от раждането им до предучилищна възраст ни разкриват френските учители с дългогодишен опит в преподаването по метода на Мария Монтесори Силви Деклеб и Ноеми Деклеб. В книгата си „150 упражнения по метода „Монтесори” у дома” (ИК „Сиела”) преподавателките  предлагат още полезна информация как да помогнем на детето да развива интелекта, усета си за естетика и творческия си потенциал още в ранна възраст.

Мария Монтесори (1870–1952) е първата дипломирана жена лекар в Италия, придобила световна популярност с педагогическата си работа с деца – сред които и деца с увреждания – на различни възрасти от различни държави. През 1907 г. тя открива първата Casa dei Bambini, в която се занимава с деца от 3 до 6 години, които са били оставени на произвола на съдбата по улиците на бедното римско предградие Сан Лоренцо. Тази „Къща на децата“ се превръща в истинска лаборатория за педагогически изследвания, в която, докато следва своите открития и наблюдения, тя усъвършенства метода Монтесори. До края на живота си Мария Монтесори живее и преподава на деца в Италия, Испания, Англия, Холандия, Индия, където се среща с Ганди, Неру и Тагор и създава множество училища Монтесори. Днес по света има над 22 000 училища Монтесори, а сред обучавалите се по този метод са основателят на Amazon Джеф Безос, съоснователите на Google Лари Пейдж и Сергей Брин, писателят нобелист Габриел Гарсия Маркес, собственикът и издател на Washington Post Катрин Греъм и др.

В книгата си „150 упражнения по метода „Монтесори” у дома” педагозите с дългогодишен опит в преподаването по метода „Монтесори” Силви Деклеб и Ноеми Деклеб предлагат редица полезни упражнения и съвети, с които всеки родител може да възпитава в домашни условия детето си по популярния метод  на видната италианска педагожка. Описаните в изданието дейности са съобразени така, че да са достъпни за всеки, а единственото, което родителят трябва да отдели, за да ги изпълни, е време и желание.

Позовавайки се изцяло на методите „Монтесори”, авторите Силви Деклеб и Ноеми Деклеб предлагат различни подходи и техники, които стимулират сетивата на детето и интереса му към света още в първите месеци след раждането. Голяма част от упражненията, описани в книгата, са предназначени и за деца на възраст между 2 и 4 години, както и за 5- и 6-годишни.

В ценното за всеки (бъдещ) родител четиво са разгледани определени правила, по които можем да създадем у дома среда на Монтесори, подтиквайки малчуганите да се научат на подреденост, логика, различни умения от ежедневието, а също и да развият важни когнитивни способности, необходими по-късно в математиката, писането и ученето на език. Целта на авторите е родителите сами да работят с децата си, при това с евтини  материали, които всеки може да си позволи. Сред съветите в „150 упражнения по метода „Монтесори” у дома” са майките и бащите да прекарват повече време с децата в игри, запознавайки ги с огромното разнообразие на света, без да ги объркват и натоварват излишно. Специално внимание е отделено на техниките за развиване на интелекта и творческия потенциал на децата още в ранна детска възраст.

Силви Деклеб и Ноеми Деклеб, са френски учители, които имат дългогодишен опит в преподаването по методите на Мария Монтесори. Силви Деклеб е директор на единствената гимназия, в която се преподава по този метод във Франция, а Ноеми Деклеб управлява Международното училище „Монтесори“ в Бордо.

Преводът на „150 упражнения по метода „Монтесори” у дома” от френски език е на Стефания Ранкова. Корицата на българското издание е на Фиделия Косева.

Откъс от „150 упражнения по метода „Монтесори” у дома”, Силви Деклеб и Ноеми Деклеб

Език

Подготовка и показване

Между 0 и 6 години детето е в разгара на чувствител­ния период на езика. Под език се разбира развитие­то на речника, синтаксиса и усвояване на четенето.

Развитието на речника на детето е основно за него, за да придобие увереност в себе си и да се чувства добре. Всъщност колкото по-добре може да изразява това, което чувства и желае, толкова по-добре ще се чувства в света.

Наистина е много важно да се направи всичко необ­ходимо, за да се развие речника на детето, и за тази цел възрастният може да използва множество дейности.

Чрез дейностите от ежедневието и тези за развитие на сетивата детето ще има възможност добре да развие своя речник. Това се отнася и до „културните“ дейности, които позволяват на детето да опознае по-добре света и винаги да използва точната дума. При математиката ста­ва същото, възрастният ще използва винаги подходящи­те термини.

Възрастният организира околната среда така, че да се подготви четенето. Това може да стане посредством раз­нообразни картини на различни теми, четене на разкази, пеене на песни и др. Четенето на разкази трябва да се случва в спокойна и ведра обстановка. Книгата трябва ви­наги да бъде извор на радост за детето, защото това допринася за доброто му личностно развитие, извисява духа му, развива въображението му, разширява хоризонтите и разнообразявайки речника на детето, обогатява жи­вота му.

Четенето заедно позволява между другото децата да раз­берат, че могат да споделят емоциите си благодарение на една история: да се смеят заедно, да се страхуват заедно и т.н.

И още веднъж, да не забравяме, че сме модел за дете­то. Ако искаме то да чете, трябва да ни вижда, че четем. Това е валидно и за писането: дете, което вижда своите родители да пишат само на компютъра си, няма да разбе­ре движенията при писане, които са много по-трудни от натискането върху клавишите. Затова да не забравяме да пишем върху хартия, пощенски картички и да оставяме малки бележки.

Можем да организираме разнообразни дейности, за да стимулираме използването на езика. Използването на кар­тини е интересно, защото детето има нужда от конкретни неща, затова подкрепата е важна.

Можем просто да покажем някоя картина и да го помо­лим да опише това, което вижда, като търсим подробнос­ти, скрити предмети и хора. Можем също така да използ­ваме фермата, кукленската къща, гаража.

На тази възраст детето често изпитва желание да се на­учи да чете и ние трябва да отговорим на това негово же­лание. И обратно, трябва винаги да спазваме йерархията при показване на нещата.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.