Как да направите по-добър избор

Представете си как седите в любимия си ресторант, отпуснали сте се и се чувствате доволни. Нахранили сте се достатъчно, но сервитьорът идва и предлага познатото изкушение: „Оставихте ли си място за десерт?“ Вие не му се поддавате незабавно, но молите да ви донесат десертното меню. „Кафе, може би едно питие след вечеря?“ – пита той.

„Да видим“ – отстъпвате вие още мъничко. Щом прегледате десертното меню, следва пауза, а после избирате насока на действие. Нищо не е по-важно от тази насока. Точно тук вие се обръщате към определена страна на своя характер – как правите избор. Поддали ли сте се на изкушението или не? Освен ако не изпадате в едната крайност – абсолютната самодисциплина, или в другата – пълната липса на контрол над импулсите, няма как да се предвиди какво ще изберете.

Да избираш е трудно, дори когато става дума за дребни решения от ежедневието – и вместо да ставаме все по-добри и да подхождаме към това като към умение, ние се държим както дойде. Между знанието какво е полезно за вас и прилагането му съществува пролука. Точно в тази пролука се придобива умението да правиш избор. След като изядете един великолепен десерт, угризенията заради консумацията на шоколад идват със закъснение.

И все пак, ако можете да предприемате само по една значителна промяна седмично, вашият напредък към радикалното благополучие ще се ускори многократно. След един месец вие ще почувствате някои истински ползи; след година трансформацията ще е пълна. Ограничен до стабилна последователност от лесни избори, проблемът с неспазването ще изчезне. Дори можете да си позволите отричане без угризения на съвестта, стига само да внасяте по една промяна седмично – независимо дали тя ще засяга вашата диета, дневен режим или физическа активност. Само решението да ставате и да се раздвижвате на всеки час, което изглежда банален избор, изпраща положителни съобщения на свръхгенома, достатъчни, за да внесат промяна в генната активност.

Целта да се привнася по една положителна промяна седмично обаче ще е недостижима без изпълнима стратегия. Ако се опитате да се промените чрез взето твърдо решение, то вие няма да успеете. Милиони хора вземат новогодишни решения само за една промяна през идната година и все пак преобладаващото мнозинство от тях (много над 80% според анкетите) след кратко време ги изоставят.

Даването на обещания пред себе си, чувството за вина при отклонения, усещането за самотност и самосъжалението – всички те са контрапродуктивни. Човек, пристрастен към алкохола или наркотиците, всяка сутрин се събужда с тези чувства. Неговото минало е осеяно с нарушени обещания пред себе си.
Сред бъркотията от съвети, които повтарят отново и отново едно и също – „Правете добър избор“, – се дават много малко препоръки как да се постигне това. Да разгледаме три основни факта при избирането.

1. Има лесни и трудни избори.
И двата вида избор изникват пред нас всеки ден, но ние обикновено не се отдръпваме назад, за да огледаме внимателно кой какъв е. Действаме по обичайния начин, подтиквани от навика, от това как сме научени и просто несъзнателно. Следователно трудният избор е този, който се опитва да задвижи психологическите механизми в различна посока. Повърхностно изборът може да изглежда незначителен, но въпросът не е в това дали е значителен или не. Въпросът е в неговата трудност. За човек с тежка фобия от насекоми да вдигне една мравка или мъртва хлебарка представлява труден, а понякога и невъзможен избор. От друга страна, войниците рутинно рискуват живота си в битка и се втурват под тежък обстрел, за да спасят падналия другар. Обективните факти относно един избор – независимо дали рискувате малко или не, дали изборът е лесен за другите или не, дали ще ви донесе болка, или удоволствие – са второстепенни, а понякога изобщо не засягат смисъла му. От първостепенна важност е дали изборът е труден или лесен за вас.

2. Понякога лошият избор ви кара да се чувствате добре.
Тук няма никаква тайна. Ако искате незабавно удовлетворение, то можете да получите изблик на наслада от сладолед, изяден в полунощ, или от „изяждането на всичко“. От удоволствията, предизвикващи угризения, има двойна полза – те предлагат удовлетворение и за кратко премахват чувството за вина. Недостатъкът им никак не е нов – задоволството започва да отслабва и след време чувството за вина става толкова силно, че вече нищо не предизвиква задоволство у вас.

3. Удовлетворението от добрия избор обикновено идва по-късно.
Това се е превърнало в класическа психологическа аксиома благодарение на един прочут опит от шейсетте и седемдесетте, известен като Експеримента с маршмелоу в Станфорд. В едната му версия настаняват малки деца да седнат и пред всяко слагат бонбон маршмелоу. „Можете да го изядете сега – казват им. – Но ако изчакате десет минути, ще получите два бонбона.“ Изследователят напуска стаята и наблюдават децата през двупосочно огледало. Някои деца изяждат бонбона веднага или след кратка борба със себе си. Други изчакват по-късното удовлетворение, дори и когато проявяват признаци на борба със себе си.

Някои психолози са убедени, че по резултата от този тест до голяма степен може да се познае какви ще израснат тези деца като възрастни. Тези, които избират незабавното удовлетворение, ще станат податливи на импулсивни решения без оглед на последиците. Възможно е да поемат повече рискове или да пренебрегват рисковете в дадена ситуация. Способността им да планират за в бъдеще ще е намалена. Нищо от това не е особено изненадващо, ако си припомните Езоповата басня за щуреца и мравката. Истинският проблем е дали лошите навици на живеещите за мига щурци могат да бъдат променени.

Всеки би трябвало да може да види как работят тези принципи в собствения му живот. Ако се огледате назад към тримата души, споменати като примери за отричане, надали има значение това, че Рут Ан, Саския и Рене като индивидуалности се различават една от друга. Основните принципи за вземане на решение важат за всички тях ден след ден. Въпросът е как да се прилагат тези основни принципи на избора във ваша собствена полза.

Повече информация по темата можете да намерите в книгата “Свръхгени” на Дипак Чопра – издателство „Изток-Запад“.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.