Интервю с Тодор Гаралов: Спортът е като кислорода и водата

Интервю с Тодор Гаралов: Спортът е като кислорода и водата

Днес ще ви запознаем с Тодор Гаралов – човек който живее, за да бяга. Понеже екипът на Trio.bg вярва, че спортът ни дава много повече от просто няколко часа забавление, решихме да надникнем в ежедневието и навиците на един маратонец, изтичал почти 1200 километра само през миналата година.

Какво е спортът за теб? Как започна всичко?

Спортът за мен е… Живот. Може би това е най-точната дума, която го описва – живот. Не се занимавам професионално със спорт, нито смятам да го превръщам в своя основна професия, но той ми е толкова почти толкова нужен, колкото кислорода и водата. Един ден без движение е един безцветен ден, ден без настроение, без желание за работа и учение, без онова трепкащо чувство, което ме изпълва до върховете на маратонките и бодливо не оставя спокойствие на стъпките ми.

Спортът за мен е спестяване на посещенията при лекаря, както и начин да се предпазя от редица проблеми като високо кръвно, рак, инсулт и т.н. Спортът не е само за здрави хора. Вече дори е прието схващането, че движението може да е полезно дори и за по-тежко болните хора, както във физически, така и в психически план. Спортът действа разтоварващо, изпълва с енергия, действа при депресия, помага за доброто самочувствие и тонус.

Кога участва за пръв път в маратон? Как реши да се изправиш пред тези 42км?

Участвах в маратон за първи път на мой терен на язовир Батак. ”Ротари” маратон се провежда всяка година на 22-ри септември и реших, че с моите тренировки от по 40 километра седмично съм готов да опитам и да изпитам предела на силите си, като се пусна на класическата дистанция от 42.195 километра, с нагласата просто да го избутам. Както се казва, без гонене на време да се опитам да завърша на по-предна позиция. Исках да финиширам за под 5 часа, защото все пак е планински маратон с 920 м. положителна денивелация. Завърших маратона на 14-то място от общо 50 човека с време 4 часа и 26 минути и останах доволен от това, че съм завършил първия си маратон в живота!

Интервю с Тодор Гаралов: Спортът е като кислорода и водата

Как протича един твой ден?

Сутрин ставам в 6:30 ч. Задължително започвам деня с чаша кафе с канела, но без захар, след което отивам на работа във фитнес залата. След като затворя залата в 11:00, отивам в гората или на шосе, за да си направя тренировката от 10 километра за близо 1 час време. Преди това закусвам един банан и малко сурови ядки! Като се върна от тренировка си приготвям черен варен ориз със зелена салата и плочка сирене за обяд. Следобяд в 14:00 отварям фитнес залата и играя тенис на маса около час и половина за разпускане след тренировката. За вечеря си приготвям червена леща със салата, защото вечер избягвам да приемам въглехидрати, когато няма да имам движение някъде и след 19:00 спирам да приемам храна. 22:00 е моят час за спане!

На колко маратона си участвал до момента (кои) и къде беше най-трудно?

Участвал съм на 4 маратона от 42.195 километра и 3 полумаратона от 21.100 километра. След като завърших първия си маратон “Ротари” с време 4:26 часа се записах и подготвих, доколкото мога, за маратона в Пловдив, който беше на 29-ти април 2018 г., където значително подобрих времето си. Пловдивският маратон е шосеен и няма толкова баири, които да ми изкарат силата от краката и го завърших за 3 часа и 50 минути. Бях много горд и доволен, че си закачих медал от маратон “Пловдив” у нас.

След това участвах отново на “Ротари” маратона и се бях подготвил значително по-добре, като завърших на 6-то място при мъжете и с лично време за трасето 4:02:36 часа. Много бях горд от постигнатия резутат. Една седмица след това имаше полумаратон в Ракитово и реших да участвам само за тренировка, защото вече се бях записал на маратона в София, който беше седмица след този в Ракитово. Не подозирах, че прекалявам с толкова маратони за толкова кратко време. Маратонът в София ми беше най-трудният маратон до момента, защото получих една болка в коляното на 18-тия километър. Реших да опитам дали ще мога да продължа, но болката се усилваше след всеки изминат километър, а аз не исках да оставам без медал от маратона заради някаква си болка в областта на коляното. Може би, ако бях спрял нямаше да се контузия толкова, но аз завърших останалите 24 километра, като едвам се довлачих до финала с ужасна болка и време 3:52:23 часа, но с усмивка и медал в ръката!

Как се подготвяш за маратон?

За маратон се подготвям като тичам поне 4 пъти по 10 километра в седмицата и веднъж през почивните дни гледам да имам едно по-дълго бягане около 20+ километра. Тогава не гоня време, а обем в часове с нормално темпо и сравнително нисък пулс до 170 удара в минута.

Също така походите в планината са подходящи, ако са над 3 часа ходене.🙂
Интервю с Тодор Гаралов: Спортът е като кислорода и водата

Има ли храни, които избягваш, за да си в оптимална физическа форма?

Избягвам калорични храни и прости въглехидрати през седмицата. Стремя се да приемам по-ценни калории, защото всеки един качен килограм се отразява на бягането ми и на мен самия.

С какво препоръчваш да се храним по време на подготовката за маратон? А какво се яде вечерта преди състезанието?

Един месец преди състезанието спирам месото, защото по-лесно получавам крампи в мускулите, когато ми се е натрупало в организма и минавам изцяло на вегетариански режим – варива, зеленчуци и паста. Вечерта преди състезанието изяждам огромна порция спагети, за да заредя с въглехидрати, връзвам маратонките и чакам пистолетът да гръмне!

Какви са целите ти за 2019-та година?

През 2019-та година съм се записал на полумаратон в Стара Загора, който е на 31-ви март, където ще бягам пак за тренировка и подготовка за маратона в Пловдив на 5-ти май. Искам да си подобря времето от миналата година поне с 5 минути и ако всичко е нормално, мисля да си проверя силите на “Витоша 100”. Мисля, че това ми е за сега в плана за тази година. След това ще реша къде още ще участвам.🙂

Какъв е твоят съвет към младите хора, както и към тези, които не се занимават активно със спорт?

Съветвам младите хора, както и тези с наднорменото тегло, да отделят по половин час на ден в парка или на стадиона, за да изразходват изядените от тях вредни храни с лек джогинг за начало. След това сами ще усетят наркотика от бягането и сами ще искат да захвърлят раницата след училище и да отидат да потичат в парка на чист въздух.

Кой е любимият ти футболен отбор и защо?

Любимият ми футболен отбор още от дете е ЦСКА и винаги ще държа на него. Защото още от дете запали моето сърце!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.