Кръстьо Иванов – за успешните бизнес практики и забавните моменти (интервю)

Кръстьо Иванов е роден 1972 г. в гр. Рудозем. Завършва гимназиалното си образование в ТЕТ Ленин, Пловдив, а висшето – в МЕИ, Пловдив, специалност „Електронна техника и микроелектроника“, в последствие специализира MBA в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. През последните 8 години развива услугите на Солитекс на българския пазар.

В свободното си време почива, като поне веднъж в седмица играе тенис на корт или се спуска по ски пистите. Решаването на задачи по математика с децата в къщи, също му доставя удоволствие 🙂

Солитекс Интелиджънт Бизнес Солюшънс е създадена през 2008 г. от трима ентусиасти, вярващи, че ако си добър в това, което правиш, работиш с желание и умения, помагаш на хората в битката с технологиите, то това неминуемо ще доведе до положителни резултати. Стартирайки с трима човека, в момента в компанията са наети 12 служители. В Солитекс вярват, че ясната специализация на хората в компанията е ключът за успех. Ето какво Кръстьо Иванов разказа пред TriO.bg за дейността на компанията си.

  • Г-н Кръстьо Иванов, какви фирми имат нужда от вашите услуги?

При нас ситуацията е много интересна, реално услугите ни са предназначени за всякакъв размер компании. Примерно за услуги свързани с аутсорс на системна администрация и компютърна поддръжка или хибриден бекъп, ние работим с малки и средни компании до 150 служители. Когато става въпрос за Google Apps, клиентите ни варират от фирми с 2 човека до компании с над 1500 служители.

Казано с прости думи, от нас имат нужда компаниите, които силно зависят от технологиите. Това са фирми, които търсят вариант, при който технологиите да работят за тях, а не срещу тях. Технологично зависими компании са тези, които освен компютри в офиса си разполагат с файлови сървъри, ERP системи, CRM-и, VPN между офисите, имейл системи и т.н.

  • Разкажете ни най-забавната случка от вашата седем годишна практика?

Имаме забавни случки почти всеки ден. Една ще я запомня дълго време. Всеки път, като се сетим в офиса за нея, се заливаме от смях. Накратко, разказана като виц, защото си звучи като виц:

Обажда ни се служител на един от нашите клиенти и разговорът протича по следния начин:

Клиент: – Здравейте аз съм Иван. Компютърът не ми работи, защото има проблем с хардуера.

Солитекс: Здравейте Иван, как разбрахте, че имате хардуерен проблем?

Клиент: Ами много ме ядоса и му “вкарах една тупаница” и сега не работи.

grdegz

Общо взето това е един от малкото случаи, в които получаваме точна информация за причината за компютърния проблем. В офиса често се шегуваме, че зад всеки проблем с компютър, винаги стои един човек, който нищо не е пипал. Е, при Иван, знаехме точната причина.

Затова колкото и странно да ви звучи, сме си въвели правилото – Слушай какво ти казва клиентът, но не му вярвай. Оказва се, че много често клиентите ни заблуждават. Не го правят умишлено, разбира се, по-скоро свързват помежду си събития и ни ги представят като причинно-следствени. Примерно нещо от сорта – Здравейте, вчера ваш колега ми смени мишката и сега нямам достъп до Интернет. Това на разбираем език звучи същото като: Днес има пълнолуние и затова се вдигна цената на магданоза. Е, при това положение как да не се забавлява човек, като работи в нашия офис.

  • На всички е добре известно, че повреди ли се компютърът, цялата работа спира. А по ирония, проблемите се появяват в най-неподходящите и важни за работния процес моменти. Трябва ли да чакаме това са се случи, за да извикаме специалисти или има начин да предотвратим повредите? Какъв е вашият съвет?

Да, има една нагласа у нас, че ако нещо работи, то да не се пипа. Това не е типично само за нашите услуги. Колко хора познавате, които профилактично посещават лекар или зъболекар, ей така, без конкретна причина?

Разбира се, при системите в офиса, включвам и компютрите, могат да се направят много неща, така че броя на инцидентите да се намали драстично и последствията да са минимални.

Съветите не са нещо революционно, ето някои от тях:

– Подменяйте важните компютри и системи на 3/4 години.

– Използвайте професионална, доказана антивирусна програма.

– Обновявайте редовно операционната система и приложенията.

– Не подценявайте системата за имейл комуникация, тя може да ви спести много време и нерви.

Това са съвети на много базово ниво, когато говорим за фирма, тип технологично зависима компания, нещата са доста по-комплексни и затова се изисква и професионален подход. Една фирма, освен компютри разполага и с много други неща, като: финансово-счетоводна система или ERP, имейл система, достъп до Интернет, сървъри за съхранение и споделяне на информацията, система за бекъп на документи, бази и приложения, и други. При тази компания, ако спре един компютър, ще е засегнат само един служител. Представете си обаче, ако спре имейл системата, тогава всички служители ще са засегнати.

Ето защо, когато приемаме нов клиент, още в самото начало имаме няколко много прости въпроса:

– Кои са критичните системи при вас?

– Колко време можете да работите без да губите пари, ако спре критична система?

– Кои са ключовите хора, които трябва да могат да работят по всяко време?

В зависимост от отговорите на въпросите, ние предлагаме варианти, чрез които да гарантираме, че критичните хора и системи няма да имат прекъсвания в работата или ако има такива, те да са минимални.

manypcs

  • В кои случаи backup-ът / архивирането на данните може да ни спаси и какви са добрите практики в случая?

Ролята на бекъпа е да ни предпази от загуба на информация, като се направи резервно копие, така че, ако се случи нещо, да можем да възстановим информацията от копието и то бързо.

Има няколко доминиращи причини за загуба на информация като: човешка грешка – неволно или умишлено изтриване на информация, вируси или по-общо казано злонамерен код, механични повреди на оборудване – най-често повреда в твърдия диск на компютър или сървър, проблеми в резултата на електрическото захранване, проблеми причинени от софтуер, както и кражба, заливане с течност, пожар и т.н.

Едва ли има фирма или служител, които до момента да не са усетили някой от горните проблеми, ако ли пък не, считайте, че са живи късметлии.  

При бекъпа се натъквам на много голям парадокс. Ако попитате 10 управители на малки компании, дали имат бекъп, то и 10-те ще ви отговорят, че са си ОК. Едни казват, че всяка вечер информацията се копира на външен диск, други – че имат бекъп сървъри или външен сторидж.

На практика нещата са по-различни, когато се случи най-лошото, по-малко от 10% от тези фирми успяват да си възстановят информацията както трябва.

Това не е ли парадокс, плащаш на някой да се грижи за твоя бекъп, а когато ти потрябва, 90% от случаите не можеш да възстановиш. За мен тази ситуация има логично обяснение. Бекъпът на пръв поглед не е жизнено важна система за фирмата, особено ако фирмата не е изпитала проблем последните 6 месеца, тя няма да донесе повече приходи на компанията и поради тази причина в малките компании няма кой да се грижи за него.

При нас този проблем е решен много лесно, тъй като ние сме отговорни за бекъпа на нашите клиенти имаме стриктна политика за следене и проверка на бекъпа. Задължително през определено време правим тестово възстановяване, като по този начин сме сигурни, че клиента ни има резервно копие на данните и ние можем да ги възстановим веднага, след като му потрябва.

В крайна сметка, нали за това клиентите ни плащат.

backup

  • Нужен ли е Google Apps в работния процес и как той може да подпомага бизнеса?

Google Apps е от онези системи, които са ползват, както от фирми с 2-ма човека, така и от корпорации със стотици хиляди служители. Примери за това са много: Whirlpool, D-link, PWC, Райфайзен банк Румъния и много други.

Знаете, че в една компания комуникацията и съвместната работа между служителите е ключов фактор за ефективността й. Колко по-лесно и безпроблемно тече информацията във фирмата, толкова по-добре. Точно това прави Google Apps – подпомага бизнеса, като улеснява комуникацията и съвместната работа между служителите.

Да вземем примерно корпоративната електронна поща – gmail, едно от приложенията включени в Google Apps. Как бихте се почуствали, ако имате поща, с която можете да работите, както през компютъра, така и през мобилния телефон и таблета. Поща, която не прекъсва, която ви защитава от спам и от вируси, и която е с такъв размер, че можете да я ползвате с години, без да ви се налага да изтриете и един имейл от нея.

Или пък драйв, както обичам да казвам, Google Drive e вашето ново My Documents, само че на едно много по-високо равнище. Документите ви се намират в облака на Google и поради тази причина, човек вече не е зависим от компютъра и работното място, защото имате достъп до документите от всяко устройство, по всяко време и от всяко място. Да не говорим колко лесно и бързо мога да споделя документ или дори цяла папка с мой колега и външен партньор.

В момента интересът към Google Apps основно идва от по-големи компании, които са ползвали MS Еxchange, Lotus или друга собствена имейл система и искат да преминат към Google Apps, защото поддръжката на собствени подобни системи излиза доста скъпо и неоправдано.

google-apps-logo

  • Дайте ни примери с интересни приложения, които могат да улеснят процесите на всеки бизнес.

Всъщност тук нещата за мен са на обратно. Вярвам, че софтуерните приложения правят процесите по-лесни, спестяват време, намаляват грешки при работата, улесняват отчетността, подобряват комуникацията и съвместната работа, и т.н. Въпреки това, според мен, фирмата първо трябва да има процес и чак след това да се търси софтуерно приложение, с което процесът да се направи ефективен.

Да разгледаме как предоставяме услугата аутсорс на компютърна поддръжка и системна администрация. В началото (2008г.) нямахме никакво приложение за отчитане и следене на инцидентите при нашите клиенти. По онова време инцидентите на клиентите ги записвахме в Google таблица и след това ръчно следяхме за изпълнението, отчитахме време за реакция и т.н. След това закупихме първата система, но все още не знаехме какво искаме от тази система, за какви проблеми трябва да ни помогне.

Преди няколко месеца направихме 3-та промяна и закупихме трета система за Service Desk. Да си призная, платихме много висока сума. Само че този път бяхме 100% на ясно какви са процесите по ИТ съпорт и, разбира се, какво трябва да може системата, така че да ни автоматизира работата и в крайна сметка клиентите ни да са повече от доволни от предоставяната услуга по аутсорс на компютърна поддръжка и системна администрация.

Или ако трябва да дам съвет, то той е – създавайте процеси във фирмата, не се притеснявайте за автоматизацията им, защото в момента има тонове приложения, все едно от тях ще ви пасне.

apps

  • Защо качественото управление и добрата поддръжка на сървърите са толкова важни за бизнеса?

В момента, в който компанията стане по-голяма от 5-6 човека, неминуемо се появява нуждата от сървър, дали ще се ползва за съхранение и споделяне на документи, дали на него ще има финансово-счетоводна система, ERP, CRM или друга система, нуждата идва от само себе си.

На сървъра/ите се качват отговорните системи, данни и документи на фирмата. Ето защо за тях трябват по-специални грижи. Също така хората, които се грижат за тях, трябва да са опитни, че дори колкото и странно да звучи за България, сертифицирани специалисти, е поне в Солитекс колегите, отговарящи за системната администрация на сървърите, са такива.

Специално за сървърите при нас имаме много стриктни изисквания. Примерно към всеки сървър включваме система за 24х7 мониторинг и известяване, и това е задължително. По този начин дори и малка промяна в състоянието на сървъра се отчита при нас. Така осигуряваме спокойствие на клиента, че ще можем да реагираме достатъчно рано, преди ситуацията да излезе извън контрол.

Всеки сървър задължително трябва да има бекъп, в зависимост от критичността му правим локален, облачен или и двата варианта на бекъп. За най-критичните сървъри, задължително изготвяме, така наречения дизастър рикавъри план. При него се ангажираме, че при авария сървърът ще бъде в работен режим за по-малко от Х часа време.

Защо е важно сървърът ви да работи? Много просто, ако той спре, поне при нашите клиенти е така, фирмата спира да работи и това води до парични загуби. Най-малко служителите не работят, а през това време им тече заплата.

Част от нашата работа се изразява точно в това, да направим така, че сървърът да не спира, защото за това ни плаща клиента.  

pclaptop

  • Задължително ли е да използваме иновации в бизнеса си, за да сме по-успешни или те са само необходим, но не жизнено важен инструмент?

При иновациите наблюдавам, че темповете, с които се случват в наши дни в България, са по-високи от темповете, с които ние хората сме готови да поемем или възприемем. Въпреки това, определено смятам, че иновациите в бизнеса са ключ към увеличаване на конкурентоспособността на компанията.

Да разгледаме за пример нашата компания. Преди време, може би 20-на години, за да се отстрани проблем с компютър или сървър задължително системният администратор трябваше да е на място. Сега с помощта на инструментите за дистанционен достъп можем да се свържем за секунди с всеки компютър или сървър, на всяка точка по света, стига да има достъп до Интернет.

Можете да си представите, какво би станало, ако се конкурираме с фирма, която не ползва инструменти за дистанционен достъп. Ако на нас отстраняването на даден инцидент ни отнема 30 мин. на другата фирма ще са ѝ необходими 1 час и 30 мин.

Или да погледнем решението за облачен бекъп. При него информацията се съхранява на облачни сървъри с 99.99999% гарантиран ъптайм и всичко е автоматизирано. Представете си, ако вие отговаряте за бекъпа във вашата фирма и всеки ден ръчно пускате бекъпа, след това ръчно проверявате, дали е минал, колко време ще ви спестим от една страна и колко по-сигурно е да съхранявате информацията в облака, отколкото на ваш външен твърд диск.

Същото е положението и с Google Apps for Work. Ако до преди няколко години ви се е налагало да обменяте големи файлове, като разнасяте флашки, то сега с няколко щракания на мишката мога да споделя терабайти с всеки, когото поискам.

calendar

  • И за финал – каква е вашата рецепта за успех?

Между нас казано, нямам рецепта за успех. Има много книги по темата, разбира се, и аз съм чел някои от тях. Въпреки това не смятам, че Стив Джобс, Хенри Форд, Марк Зукербърг или някой от другите световноизвестни и успели предприемачи са чели тези книги, преди да се хвърлят в бизнеса.

Смятам, че за да си успешен в бизнеса, трябва в подходящия момент да си на подходящото място с подходящия продукт или услуга. Точно заради това се научих, че трябва да пробвам и да не се отчайвам, ако не успея от първия път.

KI0A4586

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.