Get your sh*t together – или защо е важно да отделяме по-често време за себе си

Мина първият месец от годината. Планирахме времето си, поставихме си цели, решихме кои навици да променим и на кои неща трябва да наблегнем повече за в бъдеще, така че гледаме целеустремено напред към останалите 11 месеца от 2020-та. Сега е време да действаме по всички точки, които сме си поставили в така препълнения си график.

Всичко това обаче, действа както мотивиращо за някои хора, така и доста демонитвиращо за други, защото, както често всички си казваме, 24 часа далеч не стигат за всичко, което имаме да свършим по план. Да, приоритизирането е особено важно, но понякога просто не сме сигурни откъде да започнем и само се оплитаме допълнително сред всички задачи като пиле в калчища.

От известно време в интернет пространството, както и на книжния пазар, може да се намери количества информация, която цели да ни помогне да сме по-организирани и да са научим да подреждаме отговорностите и пространството около себе си. Това, казват книгите и даващите съвети онлайн, става най-лесно с помощта на  различни видове планери, bullet journals и други подобни помощни средства. Но дали наистина те действат и още по-важно – дали са подходящи за всеки? Не е ли редно всеки сам да реши как и по какъв начин да организира времето, целите и задачите си?

Тъй като търся и се интересувам от темата от доста време, бих искала да ви споделя един от източниците, които ми направиха приятно впечатление с идеята си – канадската влогърка Кейлин Никълсън (Kalyn Nicholson), която не цели да ни обясни (макар че дори няма и представа кои сме и за какво се борим) как и кога точно да отмятаме по-лесно задачите си, а по-скоро иска да ни насърчи да ги вършим по нашия начин. Накратко Никълсън говори за GYST – get your sh*t together, или как да се вземем в ръце.

Интересното в нейната концепция е, че почти всичко е планирано и добре разпределено във времето през седмицата, но темпото определяме самите ние – от подреждане на дома и седмично почистване, през приготвяне на храна за следващите няколко дни и дори време за релакс. Именно последното е ключовото в концепцията GYST. Никълсън твърди, че колкото по-натоварен е графикът ни, толкова по-лесно ще изпълняваме задачите си, ако просто отделяме време за себе си. Макар да звучи леко нелогично – след като времето не ни стига и сега, как ще успеем да свършим всичко по план, ако се размотаваме цял един ден – на практика това е едно наистина добро решение.

Да вземем следния прост пример. Ако имаме N на брой задачи за седмицата, които не приключват след напускането на офиса ни в петък вечер, защото списъкът е дълъг и продължава и през уикенда. Вместо да бързаме да свършим всичко още от петък вечер и да се изморим – респективно и демотивираме – още повече, по-добре е да си дадем една вечер или дори цял ден за себе си, за нещата, които ни правят щастливи и ни помагат да разпускаме – йога, четене на книги, спорт или съботен брънч с приятели… каквото всеки сам прецени. Това ще ни помогне да се вземем в ръце и да помем въздух, защото почивката ще ни зареди, а вследствие това продуктивността ни ще се увеличи.

Примерите са много, но важното е, че единственото, което трябва да се следва, е вашето вътрешно чувство. Както и че разпределението на силите и времето ви зависи изцяло от вас. Каквото и да изберете, просто го правете с желание, така че, ако решите да пробвате GYST го приемете по-скоро като начин на мислене, отколкото като график за спазване и нагласата ви ще е по-различна, позитивна. Затова, нека се вземем в ръце и да имаме повече време за приятните неща в живота без досадните да изостават!