Да лъжем ли децата си за Дядо Коледа или да им кажем истината?

5/5

Интересно е, че в магията на Коледа,  приказките и трепетното очакване на белобрадия старец,  хората рядко осъзнават, че всичко това, което презентират на своите деца,  е една лъжа. Нещо повече – това е лъжа, която води до много други лъжи в продължение на години. 

Според психолозите подобно поведение може да нанесе сериозни щети върху мисловния процес и разбирането за света от децата в по-късен етап. Когато едно дете израства,  то започва да си задава  критични въпроси изпозлвайки логиката и търси отговорите от своите родители. Например – как така Дядо Коледа успява да донесе всичките подаръци едновремено за 1 ден? Как така неговата шейна лети? Защо във всеки мол има Дядо Коледа – как така той е на много места едновременно? Как стига писмото до него, той има ли адрес? Можем ли да отидем и да го видим през лятото? Този Дядо Коледа,  който е носил твоите подаръци същият ли е като този, който носи моите и защо не остарява? А защо след като не остарява,  е избрал да спре да остарява,  след като вече е станал стар?

Въпросите относно Дядо Коледа и неговите помощници са безкрайно много и те водят до още лъжи и измислици от страна на родителите, защото в опита си да запазят магията,  те са склонни да игнорират нещо много по-голямо – критичното мислене на децата си. Когато детето изпитва съмнение в дадена идея и иска да намери правилните отговори посредством логика,  това е най-ценното нещо, което трябва да бъде стимулирано. Това ще възпита един възрастен,  който няма да се връзва на финансови пирамиди, няма да вярва в конспиративни теории, нито ще приема посланията на политици като чиста монета и най-малкото – ще се предпази от безкрайно многото неистини,  сред които възрастните живеят. И обратно – когато критичното мислене се блокира от страна на родителите,  това убива онова малко пламъче в главите на децата,  което търси по логичен начин отговори. 

В последно време имаше немалко новини за пастори,  разказали на децата, че Дядо Коледа е рекламен трик и че не съществува или за човек, който обикаля моловете и казва на опашката от деца, че това е измама. Интересното в случая е, че децата са шокирани, но родителите са тези, които се гневят най-много. Защото реално те са съучастниците на тази лъжа, която за някои деца продължава 7-10 години. 

Според психолозите децата се чувстват предадени, когато разберат че цялото им семейство – единствените хора, на които трябва да има безусловно доверие,  са го лъгали целенасочено в продължение на години. Това поражда логичния въпрос за какво още са го лъгали и лъжат ли го за още идеи и концепции, с които то в момента живее? Феята на зъбките истинска ли е? Великденския заек? Да, това са идеи, които нямат общо с България, но с изненада разбрах, че съвременните родители, стимулирани от американското кино, прилагат идеите за феята и заека така умело сякаш те са национални герои. И да – децата вярват и в тези лъжи, които рано или късно трябва да паднат. А оттук идват и по-сложните въпроси – дали не съм осиновен? Дали ме обичат наистина? Дали няма да се разведат и да ме оставят? Дали няма да се случи нещо по-лошо?

Но защо в крайна сметка го правим?

Дядо Коледа е средство за контрол на малчуганите – ако не слушаш, Дядо Коледа няма да ти донесе подарък. Сякаш това е всесилна реплика и децата, водени от материалния си интерес, изведнъж стават хрисими. Случайно да ви напомня за това, че Бог ви следи и няма да отидете в рая, ако сте непослушни и не спазвате правилата му? Същата е историята – контрол чрез страх. 

Истината е, че Дядо Коледа наистина е маркетингов трик, създаден за да се продават повече газирани напитки и много умело преплетен и представен като традиция и свързан с някои религиозни, митологични и други персонажи, за да се получи един прекрасен модел, който продава. Идеята за Дядо Коледа може да се намери в много митове и легенди през последните 300-400 години, но доста различни от това което е той в момента. На сайта на Кока Кола можете да прочетете: “За първи път образът на Дядо Коледа, нарисуван от художника Хадън Съндблом, се появява в реклама на Coca‑Cola през 1931 г. във вестник Saturday Evening Post, САЩ. Рекламната кампания, която веднага набира популярност, се появява сезон след сезон, всяка година подсилвайки плътния цялостен облик на Дядо Коледа. Този образ става толкова популярен, че компанията Кока-Кола поръчва на Съндблом да нарисува над 40 оригинални маслени картини с Дядо Коледа.”

И ако до преди време този емблематичен герой е бил нещо като мит, срещащ се в някои приказки, предания и легенди, то след 31-ва година на миналия век, той става реален. Става символ на Коледния дух и една от най-големите лъжи в историята на човечеството. 

А какво е вашето мнение по темата?

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp