Бизнесът получи безплатен урок за милиони от карантината. Малцина ще го последват

Преди 30 години и дума не можеше да става някой да работи от вкъщи. С развитието на технологиите обаче,  част от бизнесите започнаха да усещат натиск от служителите си  за нещо, наречено “хоум офис”. Работата от вкъщи преди години беше позволена в някои от най-големите компании по света, но  с редица ограничения. По един път на месец, после по 2 пъти в месеца… Някои по-смели – по 1 ден на седмица. Но с различни технологични трикове,  за да се проследи дали служителят наистина е пред компютъра или просто спи до обяд като някой тулуп. 

Когато обаче станеше дума  компаниите да преминат изцяло към  работа от разстояние,  сякаш това беше тема табу и в големите корпорации винаги имаше неизчерпаем резерв на доводи защо това не може да стане. Ако се замислите,  така е било с всяка нова идея. Шефът на NOKIA по времето,  когато Стийв Джобс презентира първия iPhone,  му казва: ,, Телефонът ти е супер, но хората винаги ще търсят телефони с клавиатури’’. Година по-късно NOKIA бележи спад в продажбите с около 70% и вече са се отдалечили  значително от лидерската си позиция,  на която са били  в продължение на около десетилетие. 

Карантината днес наложи на ръководствата на големите компании да пуснат  служителите си да работят в принудителен хоум офис. При това не само за няколко дни,  а за цели 2 месеца. По предварителни данни, много от големите компании ще дадат още поне месец отгоре на служителите си,  за да запазят здравето на своите ценни кадри. 

Това обаче не беше просто карантина. Това беше тест, който повечето служители издържаха успешно. Това беше доказателство в подкрепа на концепцията, че повечето хора,  вместо заклещени в сиви офиси,  могат да работят също толкова ефективно и от домовете си, от вилата си, от къщата на баба си в планината или откъдето пожелаят… 

Как компаниите могат да спечелят от това?

Когато човек не е правил бизнес, рядко се замисля за разходите,  с които една подобна дейност е съпътствана. Разходите,  освен заплати,  се изразяват в наем на офиси, режийни  за ток, вода, интернет, както и за техника –  столове, маси, проектори, кабели, наем на почистващи фирми, служебни автомобили, гориво и паркоместа за тях. В никакъв случай това не е изчерпателен списък, но дава ясна представа  какво може да струва поддръжката на един офис. Сега умножете всичко това по броя служители – 50, 100, 600, 4500… Големите корпорации често наемат цели етажи или сгради за своите служители,  а това е разход, който е повече от голям, за да може някой да стои пред лаптопа си със слушалки на ушите. 

Тези 2-3 месеца доказаха, че нещата могат да се случват и без контрола на студения офис, имитиращ приветлива,  забавна и игрива атмосфера. Работата може да се върши не по-лошо от всяка точка на света,  пестейки стотици хиляди до няколко милиона всяка година на собствениците на бизнес. 

В следващата 1 година ще има два типа фирми. Такива, които ще се възползват от насилствено наложения експеримент и ще направят подробен анализ на резултатите. Ще преструктурират начина си на работа и ще намалят разходите си с пъти. 

Други ще продължат да работят по старому. След време ще осъзнаят, че служителите им започват да напускат заради по-гъвкавата среда в по-модерните фирми. Така и по-консервативните фирми ще са принудени да направят тези промени, но  те ще вземат решенията си със закъснение 3-5 години, докато усетят истинския ефект от промяната, която вече е необратима. 

Ще отпаднат ли офисите?

Не, разбира се. Офисите, магазините и обектите, които изискват посещение от страна на клиенти,  ще останат в играта. Също така големите корпорации ще поддържат офиси,  за да могат техните служители, които не искат да работят от вкъщи или по една или друга причина нямат тази възможност в момента,  да ползват офис пространство. Но това няма да са онези огромни офиси  тип кошер, в които има толкова много хора, че често не познаваш хора от другия край на коридора, а на влизане в сградата или на излизане,  чакаш на опашка,  за да можеш да се маркираш с картата си… 

Офисите ще са в пъти по-малки и ще предлагат възможност едва на 30% от всички служители да работят едновременно. Те ще са в изключително спартански стил, като всички  удобства ще бъдат премахнати. Ще бъдат елиминиране личните работни места, а с тях и целият хаос, който един служител може да създаде около себе си под формата на рамки със снимки, чаши, цветя, дрехи и други подобни.  

Истината е, че такива места вече съществуват. Моят брокер, с който често купувам имоти,  работи именно в такава среда в идеалния център на София – в офиса й съм бил само когато подписваме договор или правим преговори за сделка. През другото време работим на терен, при конкретните имоти, нотариуси или там,  където е бизнесът ни. А офисът им представлява огромно пространство с няколко пейки и маси, така че служителите да не се застояват много дълго там. Да, ако имат нужда да седнат и да поработят – могат да го направят. Ако имат нужда от зала за среща и подписване на договор – имат 3-4 такива. Но няма онова удобство на офис средата, която доста  фирми  в момента се опитват да предложат – игрални зали, зали за почивка, дизайнерски мебели за служителите, столове за близо 4-цифрени суми, които да поемат тялото на служителя така, че той никога да не иска да стане от тях, постоянни игри, забавления и топли закуски в кухнята. 

Краят на всичко това наближава, а с него наближава и началото на един по-разумен начин на работа, който беше предизвестен още преди десетилетие от новите технологии, но консервативно настроените собственици на компании  отричаха като опция,  защото… “защото винаги е било така”. 

Имате шанс да приемете промяната сега,  да сте сред пионерите, спестяващи много пари, време и нерви и да станете много по-ефективни или да приемете промяната насила след 3-5 години, като междувременно сте загубили огромни суми пари…

Photo by Alex Kotliarskyi & Raban Haaijk