2 пиеси в 1 спектакъл с премиера в Театър „София“ на 25 февруари

На 25 февруари от 19:00 часа Театър София ни кани на едно по-различно събитие – 2 пиеси в 1 спектакъл: “На четири уши и Унижението”. Пиесата “На четири уши” е с автор Питър Шафър и превод на Корнелия Славова, а “Унижението” е на Майк Бартлет в превод на Параскева Джукелова. В постановката “На четири уши и Унижението” с режисьор Тея Сугарева, участват Владимир Матеев, Божидар Йорданов, Симона Халачева, Мартин Димитров, Неда Спасова, Росен Белов, Михаил Милчев. Сценографията и костюмите са дело на Борис Далчев.

Режисьорлката Тея Сугарева коментира представлението така: “Пиесите на Питър Шафър и Майк Бартлет ще ни срещат с двама млади и симпатични мъже. Боб от „На четири уши“ вярва в духовната красота, търси у човека срещу себе си белезите на достойнство, скромност, щедрост, любов и милосърдие. Усеща, че не можеш да работиш с истински хъс, ако не обичаш работата си. Мисли, че е създаден за нещо по-значимо от ежедневните счетоводни сметки.  Знае, че може да се вълнува и иска да вълнува и другите. Томас от „Унижението“ е „добро момче“, според думите на колегите си. Вярва, че заслужилият и можещият ще се издигне,  че всички спазват правилата на честната игра, че искрените и прозрачни взаимоотношения ще бъдат възнаградени и че „лошите ще паднат в канавките, а добрите ще триумфират“. Но едва ли бихме се влюбили в тях от пръв поглед, едва ли бихме били приятели с тях в офиса.

А и къде можем да срещнем такива хора днес? Нашата цивилизация е в залеза си, заедно с нея си отива и културния и цивилизован човек. Материалното отдавна е изместило духовното и празнува своя триумф на гроба му. Малцината оцелели като Боб и Томас, последните пазители на културната ни идентичност, съвсем скоро ще бъдат асимилирани, форматирани и преинсталирани. Очаква ги специален ритуал на инициация, маскиран зад принципите на равенство и конкуренция, които нашето общество изповядва сляпо.

Ще оставим ли Боб и Томас сами в това изпитание, зависи от нас и от това дали все още имаме сетивата да ги разпознаем като ценни в постоянно променящия се свят днес.”

Питър Шафър е роден на 15 май 1926 г. в Ливърпул в семейство на евреи. Завършва училището „Сейнт Пол“ в Лондон, а след това и специалност „История“ в Тринити Колидж в Кеймбридж, Англия. Първоначално работи като библиотекар в градската библиотека в Ню Йорк, а после и за музикално издателство.

Автор е на над 20 драматургични творби. Първата му поставена пиеса, „Упражнение за пет пръста“ от 1958 г., за една нощ му печели слава и го утвърждава като име. Следват пиесите „На четири уши“ и „Око под наем“, а след това и „Кралският лов на сърцето“. През 70-те години Шафър получава няколко награди „Тони“ за големите си пиеси „Еквус“ и „Амадеус“, като екранизираната версия на пиесата „Амадеус“ печели и осем награди „Оскар“. Сред по-късните му пиеси са библейският епос „Йонадав“, „Латиче и любов“ и „Дарът на горгоната“.

През 1987 г. е награден с Ордена на Британската империя, а през 2001 г. е посветен в рицарство.

Умира през 2016 г. на 90-годишна възраст.

Питър Шафър остава в историята на театъра като един от големите английски драматурзи и сценаристи. Основно качество на неговите пиеси е лекотата на движението между фарса и изобразяването на човешката мъка.

Майк Бартлет е британски драматург, сценарист и режисьор. Роден е на 7 октомври 1980 г. в Оксфорд. От 2002 г. до днес е написал над 30 произведения, а пиесите му се поставят на Бродуей, в Лондон и Австралия. По-известните от тях са „Любовен договор“, „Дете мое“, „Петел“, „Земетресенията в Лондон“ и „13“.

Пише „Унижението“ през 2013 г. Пиесата се играе в Шефилд, Ню Йорк, а през 2015 г. е поставена и в Young Vic, една от знаковите сцени за съвременен театър в Лондон. Още същата година получава за нея и най-престижната театрална награда в Англия „Лоурънс Оливие“.

Бартлет работи изключително като писател. Пиесите му обаче се отличават с особен интерес към динамиката на работното място. „Унижението“ е вдъхновена от действителните събития в краткия период, през който временно е нает като служител в офис, където всеки ден е принуден да търпи тормоза на колегите си.

Освен в театъра Бартлет работи и за радиото и телевизията. За сценария на сериала „Доктор Фостър“ на BBC през 2016 г. му е присъдена „Национална телевизионна награда“.