Запорожец: Как е изглеждал съветския „народен автомобил“?

0
1221

В продължение на три и половина десетилетия са произвеждали в завода на ZAZ в днешна Украйна, специфичните автомобили известни под общото име Zaporozhets. Това бяха достъпните превозни средства в Съветския съюз.
А освен в страните от Източния блок, те са продавали и на отделни западноевропейски пазари, а по-възрастните читатели със сигурност помнят модела „968“ от 70-те години на миналия век, който се наблюдаваше и по пътищата на бивша Югославия.

От 1960 г. до 1994 г. фабриката ZAZ произвеждала автомобили с двигатели с въздушно охлаждане, които благодарение на ниската цена е вярно за съветски „народни коли“. Въпреки номерата в етикетите на превозните средства с течение на времето са се променили, в продължение на три и половина десетилетия ZAZ практически изработвали всичко на всичко два модела – първият, „965“, който бил базиран на някогашния FIAT 600 (1960-1969) и втората, за нас малко по-интересно, „966“ (по-късно „968“) механични базиран на германския модел NSU Prinz 4.

Zaporozhets „968“ започва да се изработва през 1971 г., който с малки изменения се задържал в производство до 1994 година. Колата, оформен като седан с две врати, бил визуално разпознаваеми и след необичайни отвори за въздух над задните колела (в по-късните версии на тези разширения са отстранени).

ZAZ „968“ е бил задвижван от V4 двигател, който се намирал в задната част на автомобила. Този 1.2-литров агрегат с въздушно охлаждане произвела 41 к.с. (30 kW), a силата се е пренесла на задните колела чрез механична скоростна кутия с четири скорости. Скромните възможности на двигателя компенсирани с малката маса на превозното средство, с оглед на това, че колата е тежък всичко на всичко само 780 кг.

Въпреки че за някои представлявал обект на шега, а за друга кола с известен чар, старомоден дизайн и съветското произход на Zaporozhets му осигурили сигурно място в историята на автомобилната индустрия.

Хромираните детайли пък които го украсувале модел от 70-те години, изчезнали при късните версии, като ZAZ „968“ загубил и част от визуална идентичност. И въпреки, че времето вече отдавна прегазил, този автомобил е произвела до 1994-та година.

НЯМА КОМЕНТАРИ

ВАШИЯТ КОМЕНТАР